Frontsidan
|
|
Hur kan nätmaterialet användas som hjälp i studierna?
Uppgifterna i nätmaterialet har skrivits med rött.
|
1 Före inlärningen i arbete
- det läggs en grund till vilken ny kunskap knyts
- en snabb bläddring på webbplatsen skapar en grund för senare inlärning
- tillsammans med de studerande planeras vad som ska beskrivas på arbetsplatsen där inlärningen i arbete sker, om vad anteckningar ska göras, scheman o.s.v.
- med modeller underlättas uppfattningen av helheter
- genomgång av exempelprocesser ger föreställningar om processerna och modeller av dem
- i materialet finns exempel på bl.a. hur förpackningsprocesser beskrivs, även en modell för en PowerPoint-framställning ingår
2 2 Under inlärningen i arbete
- de studerandes observationer och lärande inriktas på olika uppgifter och övningar på arbetsplatser
- uppgifterna tvingar även de blygaste att ta reda på saker genom att fråga
- de studerande hittar information på sidorna eller får åtminstone hjälp att söka information (bl.a. miljöfrågorna)
- processbeskrivningarna hjälper till att se förloppen på arbetsplatsen där inlärningen i arbete sker som helheter och att förstå betydelsen av olika arbetsfaser som en del av processen
3 Efter inlärningen i arbete
- uppgifter samlas ihop självständigt eller i grupp
- det görs processbeskrivningar som presenteras för de andra
- man diskuterar förpackandets och förpackningsarbetets betydelse på arbetsplatserna där inlärningen i arbete genomfördes
- på sidorna finns information och även modeller för presentation av information och för uppgörande av sammandrag
|
Samma inlärningsprincip kan även genomföras i den vanliga närundervisningen
- Först skaffar man sig en helhetsbild av ämnet genom att bläddra i texterna och bilderna samt genom att granska förpackningar. Man arbetar i grupper eller självständigt, berättar om sina erfarenheter, söker bekanta exempel.
- Grundkunskaperna om att förpacka kompletteras med uppgifter för varje ämnesområde separat. På samma gång förbättras färdigheterna i att söka och presentera information.
- Målet är att de studerande ska få föreställningar, positiva inställningar och blir ivriga att lära sig.
- Det inlärda redovisas i prov eller med uppgifter, till exempel med processcheman som de studerande själva gör.
|
Källan till schemat: Pasi Silander, http://www.kiinet.com/puutuoteteollisuus/ |
|