Frontsidan

Hur kan nätmaterialet användas som hjälp i studierna?

Uppgifterna i nätmaterialet har skrivits med rött.

1 Före inlärningen i arbete

  • det läggs en grund till vilken ny kunskap knyts
  • en snabb bläddring på webbplatsen skapar en grund för senare inlärning
  • tillsammans med de studerande planeras vad som ska beskrivas på arbetsplatsen där inlärningen i arbete sker, om vad anteckningar ska göras, scheman o.s.v.
  • med modeller underlättas uppfattningen av helheter
  • genomgång av exempelprocesser ger föreställningar om processerna och modeller av dem
  • i materialet finns exempel på bl.a. hur förpackningsprocesser beskrivs, även en modell för en PowerPoint-framställning ingår

2 2 Under inlärningen i arbete

  • de studerandes observationer och lärande inriktas på olika uppgifter och övningar på arbetsplatser
  • uppgifterna tvingar även de blygaste att ta reda på saker genom att fråga
  • de studerande hittar information på sidorna eller får åtminstone hjälp att söka information (bl.a. miljöfrågorna)
  • processbeskrivningarna hjälper till att se förloppen på arbetsplatsen där inlärningen i arbete sker som helheter och att förstå betydelsen av olika arbetsfaser som en del av processen

3 Efter inlärningen i arbete

  • uppgifter samlas ihop självständigt eller i grupp
  • det görs processbeskrivningar som presenteras för de andra
  • man diskuterar förpackandets och förpackningsarbetets betydelse på arbetsplatserna där inlärningen i arbete genomfördes
  • på sidorna finns information och även modeller för presentation av information och för uppgörande av sammandrag

Samma inlärningsprincip kan även genomföras i den vanliga närundervisningen

  • Först skaffar man sig en helhetsbild av ämnet genom att bläddra i texterna och bilderna samt genom att granska förpackningar. Man arbetar i grupper eller självständigt, berättar om sina erfarenheter, söker bekanta exempel.
  • Grundkunskaperna om att förpacka kompletteras med uppgifter för varje ämnesområde separat. På samma gång förbättras färdigheterna i att söka och presentera information.
  • Målet är att de studerande ska få föreställningar, positiva inställningar och blir ivriga att lära sig.
  • Det inlärda redovisas i prov eller med uppgifter, till exempel med processcheman som de studerande själva gör.

 

Källan till schemat: Pasi Silander, http://www.kiinet.com/puutuoteteollisuus/

Förpackningens uppgifter | Förpackningsmaterial | Förpackningsmetoder och anordningar | Förpackandet och miljön | Livsmedelsförpackandets skeden | Övningar och uppgifter | Frontsidan | Sidakartan | Ge respons |

Last modified: 22.05.2007Monday August 02 2010
Skapare och källor