Frontsidan

Aktuellt
Annukka Leppänen-Turkula

Intervju med DI Annukka Leppänen-Turkula, verksamhetsledare på Pakkausteknologia - PTR ry

1. Vad är Pakkausteknologia – PTR ry och vad har föreningen att göra med förpackning av livsmedel?

Pakkausteknologia - PTR ry är en liten forskningsorganisation som koordinerar forskningsprojekt inom förpackningsbranschen. Forskningsprojekten baserar sig på industrins behov, och föreningens uppgift är att söka de bästa experterna för att lösa aktuella problem. PTR deltar i standardiseringen inom förpackningsbranschen på Europanivå och samarbetar i fråga om statistik med Förpackningsbranschens miljöregister Ab och med myndigheter. Vi utger en egen publikationsserie där vi rapporterar om forskningsprojekt. Dessutom har PTR gett ut faktaböcker om grundläggande frågor.

Livsmedelsindustrin är den största industribransch som använder förpackningar, så därför är förpackningsfrågorna viktiga i vårt arbete. Med en generalisering kunde man säga att om något material eller någon metod lämpar sig för förpackning av livsmedel så lämpar det sig för förpackning av nästan vad som helst.

Förpackningsbranschen består av flera nivåer: industrin som tillverkar förpackningar är en förädlande industri vars produkter betjänar den förpackande industrin för alla sorters produkter, från livsmedel till elektronik, från läkemedel till tung industri. Värdet på produktionen inom den finländska förpackningsbranschen ligger på cirka 2 miljarder euro och exportens andel av detta på cirka 35-40 %. Dessutom har särskilt de stora, finländska förpackningsföretagen inom skogssektorn världsomspännande verksamhet. Förpackningsforskningen måste alltså producera kunskap av många slag.

2. Vilka arbetsuppgifter har du?

Mina viktigaste uppgifter som ledare för PTR är att följa med alla de variabler som inverkar på utvecklingen inom förpackningsbranschen, att identifierar forskningsbehoven och att starta upp forskningsprojekt. Tillsammans med min kollega, specialforskare Terhen Järvi-Kääriäinen, samlar vi in den färskaste kunskapen samt analyserar och sprider den även till andra med hjälp av föreläsningar, föredrag och artiklar. Vi har mångårig erfarenhet av förpackningsbranschen. Vi har specialkunskap om förpackning av livsmedel och den lagstiftning som gäller dem samt om miljöfrågor, standarder, konsumenter och övriga frågor som gäller förpackningar och förpackande.

3.Vilka är de viktigaste förändringar som har skett i fråga om förpackning av livsmedel under de senaste åren/årtiondena?

  • förpackningsmaterialen enligt den produkt som förpackas
  • förpackning av färskt kött i skyddande atmosfär
  • användning av returnerbara plastlådor vid försäljning av frukt och grönsaker
  • förpackning av pålägg i skyddande atmosfär (i stället för vakuum)
  • försäljning av bröd som skivats och förpackats
  • större marknad för djupfryst mat, bl.a. pizzor
  • plastpåsar som står av sig själva (stand-up pouches) för aseptiskt förpackade/steriliserade produkter
  • sous vide–produkter särskilt i storkök

4. I vilken riktning tror du att förpackningarna utvecklas i framtiden?

Förpackningar och förpackande behövs för att vårt samhälle ska fungera. Enbart hanteringen av livsmedel och vatten ställer hårda krav på allt bättre, mer skyddande förpackningar som lämpar sig både för kontakt med produkten och för de funktioner som den logistiska kedjan kräver. Förpackningarna ska ge produkterna mervärde och de ska vara kostnadseffektiva.

Förpackningsforskningen ska producera kunskap som är till nytta för förpackandet av livsmedel. Kunskap behövs till att lösa många problem, till exempel nya lager i förpackningsmaterialen som förebygger ljusets skadliga inverkan, men som inte förhindrar att konsumenten ser produkten.

När förpackningar planeras ska man beakta äldre personers och specialgruppers behov liksom även faktorer som gör produkten attraktiv, design, färg, tryckning, användbarhet och säkerhet för vanliga konsumenter. När det gäller kraven på förpackningarnas funktionalitet förutsätter konsumenterna att åtminstone produktinformationen är tillförlitlig, att produkten är hållbar och att den kan öppnas och stängas lätt. Hur erbjuds produkterna till olika kundgrupper?

Identifikation av produkter samt produkters äkthet och spårbarhet är ett växande problemområde, och vid problemlösningen kan man allt mer använda sig av RFID och annan förpackningsintelligens. De kan även användas vid rationalisering av distributionen och transporterna. Man borde kunna använda kombinationer av distansidentifikation och intelligens, som heltäckande följer produkten och distributionskedjan.

Både i PTR:s och i andra framtids- och konsumentundersökningar har man konstaterat att konsumenten uppskattar lätthet, bekvämlighet och underhållning, känslor som inverkar vid val av produkter. Produkter och tjänster köps utifrån föreställningar. Man kan tycka att förpackandet enbart är en bifunktion som ökar kostnaderna, men i själva verket är det ofta en del av produkten och dess historia. Med förpackningarna skapar man känsloupplevelser och föreställningar, signalerar visuellt välbehag, underlättar användningen av produkten och ger viktig information. I butikerna har förpackningen som uppgift att väcka uppmärksamhet, den är en del av en heltäckande kommunikation och en mycket viktig informationskälla. Den utgör en nödvändig del av logistiken. Kundtillfredsställelsen är beroende av förpackningens skick och användbarhet samt av hur lätt den är att öppna och tillsluta. En enda dålig egenskap räcker för att kunden ska bli missnöjd. Rätt använda minskar förpackningarna den totala mängden avfall.

Förpackningens uppgifter | Förpackningsmaterial | Förpackningsmetoder och anordningar | Förpackandet och miljön | Livsmedelsförpackandets skeden | Övningar och uppgifter | Frontsidan | Sidakartan

Last modified: 22.05.2007
Skapare och källor