Etusivulle
|
|
Miten verkkomateriaalia voi käyttää opiskelun apuna?
Verkkomateriaalin tehtävät on kirjattu punaisella.
|
1 Ennen työssäoppimista
- rakennetaan pohjaa, johon uudet asiat liittyvät
- sivustokokonaisuuden nopea selailu luo pohjaa
myöhemmälle oppimiselle
- helpotetaan kokonaisuuksien hahmottamista malleilla
- esimerkkiprosessien selailu
luo mielikuvia ja malleja prosesseista
- opiskelijan kanssa tehdään suunnitelma siitä,
mitä työssäoppimispaikassa kuvataan, mistä tehdään muistiinpanoja, kaavioita
jne.
- materiaalista löytyy esimerkkejä esimerkiksi
pakkausprosessien kuvailemisesta, myös ohjattu PowerPoint -esityksen
malli
2 Työssäoppimisen aikana
- suunnataan opiskelijan havaintoja ja oppimista työpaikoilla erilaisilla tehtävillä ja harjoituksilla
- tehtävät pakottavat ujoimmankin opiskelijan ottamaan selvää
asioista kyselemällä
- opiskelija löytää sivuilta tietoa tai ainakin
apua tiedonhankintaan (mm. ympäristöasiat)
- prosessikuvaukset auttavat näkemään oman
työssäoppimispaikan prosesseja kokonaisuuksina ja tajuamaan eri
työvaiheiden merkitystä niiden osana
3 Työssäoppimisen jälkeen
- asioita kootaan yhteen itsenäisesti tai ryhminä
- tehdään prosessikuvauksia ja esitellään niitä toisille
- pohditaan pakkaamisen ja pakkaustyön merkitystä
työssäoppimispaikoissa
- sivuilta löytyy tietoa ja myös malleja tiedon
esittämiseen ja yhteenvetojen tekemiseen
|
Samaa oppimisen periaatetta voi toteuttaa myös
tavanomaisessa lähiopetuksessa
- Ensin hankitaan kokonaiskuva aiheesta selailemalla tekstejä ja kuvia sekä tarkastelemalla pakkauksia.
Työskennellään ryhminä tai itsenäisesti, kerrotaan kokemuksia, haetaan
tuttuja esimerkkejä.
- Perustietoja pakkaamisesta täydennetään tehtävillä
aihealueittain. Tiedonhankinta- ja -esittämistaidot paranevat samalla.
- Pyritään siihen, että syntyy mielikuvia, myönteisiä asenteita ja
intoa oppia.
- Opittu osoitetaan kokeessa tai kokoavilla tehtävillä, esimerkiksi
itse tehdyillä prosessikaavioilla.
|
Kaavion lähde: Pasi Silander, http://www.kiinet.com/puutuoteteollisuus/ |
|