Etusivulle Ajankohtaista |
Pakkausteknologia - PTR ry:n toiminnanjohtaja, DI Annukka Leppänen-Turkulan haastattelu1. Mikä on Pakkausteknologia – PTR ry ja miten se liittyy elintarvikkeiden pakkausasioihin? Pakkausteknologia - PTR ry on pieni tutkimusorganisaatio, joka koordinoi teollisuuden tarpeista tulevia pakkausalan tutkimusprojekteja etsien parhaat asiantuntijat ongelmien ratkaisuun. PTR osallistuu pakkausalan Eurooppa-tasoiseen standardisointiin ja tekee tilastoyhteistyötä Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy:n ja viranomaisten kanssa. Meillä on oma julkaisusarja, jossa raportoidaan tutkimusprojekteista. Lisäksi PTR on julkaissut pakkausalan perustietokirjat Elintarviketeollisuus on suurin pakkauksia käyttävä teollisuudenala, joten siihen liittyvät pakkauskysymykset ovat tärkeä työmme kohde. Yleistäen voisi sanoa, että jos jokin materiaali tai menetelmä sopii elintarvikkeiden pakkaamiseen, se sopii myös miltei kaikkeen muuhunkin pakkaamiseen. Pakkausala on monitahoinen: pakkauksia valmistava teollisuus on jalostavaa teollisuutta, jonka tuotteet palvelevat pakkaavaa teollisuutta laidasta laitaan, elintarvikkeista elektroniikkaan, lääkkeistä raskaaseen teollisuuteen. Suomen pakkausalan tuotannon arvo liikkuu 2 miljardin euron paikkeilla ja viennin osuus tästä on 35-40 % luokkaa. Lisäksi varsinkin metsäsektorin isot, suomalaiset pakkausalan yritykset vaikuttavat maailmanlaajuisesti. Pakkaustutkimuksen onkin tuotettava varsin monenlaista tietoa. 2. Minkälaisissa työtehtävissä toimit? Tärkein työtehtäväni PTR:n vetäjänä on sekä kaikkien niiden muuttujien seuraaminen, jotka vaikuttavat pakkausalan kehitykseen että tutkimustarpeiden tunnistaminen ja tarvittavien tutkimusprojektien aloittaminen. Työtoverini, erikoistutkija Terhen Järvi-Kääriäisen kanssa keräämme uusinta tietoa, analysoimme sitä ja jaamme sekä alan yrityksille että luennoimalla, esitelmien ja artikkelien avulla myös muille. Meillä on vuosikymmenien kokemus pakkausalasta, erityisosaamistamme ovat sekä elintarvikepakkaaminen ja siihen liittyvä lainsäädäntö että ympäristöasiat, standardit, kuluttajat ja muut pakkauksiin ja pakkaamiseen liittyvät asiat. 3.Mi tkä ovat tärkeimpiä muutoksia, joita viime vuosina/vuosikymmeninä elintarvikkeiden pakkaamisessa on tapahtunut?
4. Mihin suuntaan arvelet pakkausten kehittyvän tulevaisuudessa? Pakkauksia ja pakkaamista tarvitaan, jotta yhteiskuntamme toimisi. Elintarvike- ja vesihuolto yksinään asettavat tiukkoja vaatimuksia entistä paremmille, suojaavammille pakkauksille, jotka sopivat sekä kosketukseen tuotteen kanssa että toteuttamaan logistisen ketjun toimintoja. Pakkausten on tuotava lisäarvoa tuotteelle ja niiden on toimittava kustannustehokkaasti. Pakkaustutkimuksen tulee tuottaa tietoja elintarvikepakkaamisen hyödyksi. Tietoja tarvitaan monen ongelman ratkaisuun, esimerkiksi miten pakkauksiin ja pakkausmateriaaleihin saadaan uusia estokerroksia, jotka ehkäisevät vaikkapa valon haitallisia vaikutuksia, mutta sallivat kuluttajan näkevän tuotteen. Ikääntyvien ja muiden erityisryhmien tarpeiden lisäksi pakkaussuunnittelussa tulisi huomioida tuotteen oston houkuttelevuus, design, väri, painatus, käytettävyys ja turvallisuus tavallisen kuluttajan kannalta. Kuluttaja olettaa, että pakkausten toimivuuden vaatimuksiin kuuluu ainakin tuotetietojen luettavuus, tuotteen säilyvyys ja pakkauksen avattavuus ja suljettavuus. Miten ne tarjotaan erilaisille kuluttajaryhmille? Tuotteiden tunnistettavuus, aitous ja jäljitettävyys ovat kasvava ongelmakenttä, jonka ratkaisuissa voidaan hyödyntää RFID:tä ja muuta pakkausälyä entistä enemmän. Niitä voidaan hyödyntää myös jakelun ja kuljetusten rationalisoinnissa. Käytettävissä olisikin oltava etätunnistuksen ja älyn yhdistelmiä, jotka tarkkailevat tuotetta ja jakeluketjua kokonaisvaltaisesti. Sekä PTR:n että muissa tulevaisuus- ja kuluttajatutkimuksissa on todettu, että kuluttajat haluavat helppoutta, mukavuutta ja viihdettä, valinnoissa vaikuttavat tunteet. Tuotteita ja palveluita ostetaan mielikuvien perusteella. Pakkaaminen saatetaan kokea vain kustannuksia aiheuttavaksi sivutoiminnoksi, mutta tosiasiassa se on usein osa tuotetta ja sen tarinaa. Pakkauksilla luodaan tunne-elämyksiä ja mielikuvia, viestitään visuaalista mielihyvää, helpotetaan tuotteen käyttöä ja annetaan tärkeitä tietoja. Pakkaus on huomion herättäjä kaupassa, osa kokonaisvaltaista viestimistä ja erittäin tärkeä informaation lähde. Se toimii välttämättömänä logistiikan osana. Sen kunto, käyttökelpoisuus, avattavuus, suljettavuus jne ratkaisevat tyytyväisyyden. Yksikin huono ominaisuus riittää pettymykseen. Oikein käytettyinä pakkaukset vähentävät kokonaisjätteen määrää. |
|
Pakkauksen tehtävät | Pakkausmateriaalit | Pakkausmenetelmät ja laitteet | Pakkaaminen ja ympäristö | Elintarvikepakkaamisen prosesseja | Harjoituksia ja tehtäviä | Etusivulle | Sivukartta |
Sivuja viimeksi muokattu: 24.07.2007 |